Tammerfestin tapahtuma-alue ja Tampereen keskustaa ja lähiluontoa kuvattuna ylhäältä päin

5.9.2024

Pirkanmaan festivaalit ry:n kannanotto vakaan rahoituksen ja elinvoimaisen taidekentän puolesta

Pirkanmaan festivaalit ry lähetti terveisensä Kulttuuripoliittisen selonteon valmisteluryhmälle kesäkuussa 2024 yhdistyksen hallituksen keskustelun pohjalta. Selonteon valmisteluun oli mahdollista osallistua myös avoimen lomakkeen kautta, johon myös muotoiltiin vastaukset verkoston puolesta. Selonteon luonnos on lausuntokierroksella 14.10. asti ja pääset tutustumaan siihen täältä: Luonnos kulttuuripoliittiseksi selonteoksi 2040-luvulle

Vakaa festivaalirahoitus tukee taidekentän moninaisuutta sekä alueellista hyvinvointia, osaamista ja elinvoimaa

36 taide- ja kulttuurifestivaalia edustavana yhdistyksenä näemme konkreettisesti kulttuuritapahtumien arvon ja tulevaisuuden mahdollisuudet osana kulttuuristrategiaa, hyvinvointi- ja talouspolitiikkaa sekä alueiden elinvoimaisuutta ja yhteisöllistä, yhdenvertaista ja uutta luovaa tulevaisuuden Suomea.

Suomessa toimii jo nyt koko maan kattava, monitaiteinen ja moniääninen festivaalien verkosto, joka tuo näkyväksi eri taidemuotoja ja tukee niiden olemassaoloa. Festivaalien ympärille rakentuu myös eri taiteenlajien orgaaninen kiertue- ja näyttelyverkosto, jolla on vahvat paikallisasiantuntijat, kuraattorit ja yhteistyökumppanit. Lisäksi festivaaleilla ja kulttuuritapahtumilla on merkittävä rooli alueellisen alueellisen veto- ja pitovoiman sekä hyvinvoinnin rakentajina. Taiteen ja kulttuurin ekosysteemissä festivaalit ovat ihmisten yhteenliittäjiä, rohkeita kokeilijoita ja vastuullisuuden edelläkävijöitä. Kyseessä on aktiivisesti kouluttautuva, uutta omaksuva, verkottunut ja yhteistyöstä elävä ja ala, joka luo alueille yhteisöllistä tekemistä sekä työtä ja tuloja, jotka jakautuvat myös lukuisille alihankkijoille sekä matkailu-, ravintola- ja liikennepalveluiden tuottajille sekä kaupan alalle.

Festivaalien rahoituksen lisääminen tuottaa automaattisesti lisää työpaikkoja ja toimeentuloa sekä parantaa alueellista hyvinvointia ja taiteen saavutettavuutta kautta maan.

Hallituksen tulee tiedostaa kotimaisen kentän vahva kulttuuri- ja tapahtumaosaaminen sekä festivaalitoiminnan inhimillinen, taiteellinen ja taloudellinen merkitys. Samalla on pidettävä huolta, että kulttuuri- ja taidetapahtumien arvo ei pelkisty tulevaisuudessakaan ainoastaan euroihin ja kasvaviin yleisömääriin. Kulttuuritapahtumien kirjoon mahtuvat niin kaupallisesti tuottava elämystalous, suurten areenojen urheilu- ja musiikkitapahtumat, kesäfestivaalit sekä monimuotoiset taidefestivaalit ja pienistä paikallisyhteisöistä ponnistavat kulttuuritapahtumat.

Siinä missä seura- ja kilpailutoiminta tukee harvinaisempia urheilulajeja, kulttuuriyhdistykset, tapahtumat ja festivaalit luovat elintilaa erikoistuneemmille taidemuodoille ja mahdollistavat sen, että Suomi voi olla hyvä ja houkutteleva maa intohimoisille taiteen ja kulttuurin harrastajlle ja ammattilaisille paitsi käydä, myös opiskella ja työskennellä.

36 kulttuurifestivaalin edustajina koemme suurta kotiseutuylpeyttä Pirkanmaalla toimivasta monipuolisesta ja kasvavasta kulttuuritapahtumien kentästä sekä alueellisesta yhteistyö- ja ammattilaisverkostostamme, joka toimii omaehtoisesti alan kehittäjänä sekä vastuullisuuden ja saavutettavuuden edistäjänä. Jotta kehittyminen on jatkossakin mahdollista, myös kulttuuritapahtumien ja festivaalien toimiala vaatii pitkän aikavälin näkymiä ja luotettavaa rahoituspohjaa, jonka päälle rakentaa. Alaan panostaminen maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.

Pirkanmaan festivaalit ry:n hallituksen ja jäsenistön puolesta

Susanna Koskimaa, va. toiminnanjohtaja, Pirkanmaan festivaalit ry
Jukka Heinämäki, puheenjohtaja, Pirkanmaan festivaalit ry