Pohjoismaiden suurin ja pitkäikäisin teatterifestivaali järjestetään Tampereella 5.–11. elokuuta, nyt 51. kertaa. Teatterikesässä nähdään eurooppalaisen teatterikentän kärkinimiin lukeutuvan Milo Raun ohjaus ensimmäistä kertaa Suomessa. Kotimaisessa ohjelmistossa on puolestaan useita teattereiden yhteistuotantoja.
Festivaalin vuoden 2019 Pääohjelmisto on rohkeuden teatteria. Esitykset kohtaavat ja purkavat pelkoja, käyvät kaikenlaisen rasismin kimppuun ja päivittävät länsimaisen kulttuurin pohjalla olevia myyttejä ja tarinoita uuteen uskoon. Esitykset valinnut taiteellinen johtoryhmä, Hilkka-Liisa Iivanainen, Aleksis Meaney ja Tanjalotta Räikkä, luonnehtii ohjelmistoa:
– Tämän vuoden esitysten yhteinen nimittäjä on vastaansanomaton rohkeus. Vahvojen teemojen ohjelmiston lävistää taiteilijoiden rohkeus nostaa arat asiat esille, rohkeus murskata stereotypioita ja tabuja, rohkeus kohdata pelkoja. Esityksissä käsitellään esimerkiksi siirtomaavallan ja rasismin purkamista sekä inhimillisten pelkojen syitä ja niiden vaikutusta jokapäiväiseen arkeen. Ohjelmistomme ei silti ole synkkä, päinvastoin! Se juhlistaa siviilirohkeutta ja läsnäoloa, ja kutsuu katsojat saamaan elämänvoimaa vavahduttavista teatterielämyksistä.
Kansainvälisiä vieraita saapuu Iso-Britanniasta, Australiasta, Kanadasta, Sveitsistä, Saksasta, Belgiasta ja Ruotsista. Kotimaisessa ohjelmistossa nähdään puolestaan esityksiä muun muassa Kansallisteatterilta, Teatteri Jurkalta, Red Nose Companylta, Circo Aereolta, Tanssiteatteri MD:ltä sekä teattereiden yhteistuotannoilta. Tänä vuonna Pääohjelmistossa on kaikkiaan 19 produktiota.
Milo Raun ohjaus ensi kertaa Suomessa
Eurooppalaisen teatterikentän kärkiohjaajiin lukeutuva Milo Rau (s. 1977) tuo ensi kertaa esityksensä Suomeen. La Reprise on tositapahtumiin perustuva viisinäytöksinen rikoskertomus, joka pohtii esittämisen ja todellisuuden välistä suhdetta. Sveitsiläissyntyinen Rau on moneen otteeseen palkittu taiteentekijä, joka on saanut muun muassa vuonna 2018 The European Theatre -palkinnon. Rau tunnetaan vuonna 2007 perustamastaan teatteri- ja elokuvatuotantoihin keskittyvästä ryhmästä International Institute of Political Murder (IIPM). Hän on tällä hetkellä myös belgialaisen NTGent-teatterin taiteellinen johtaja.
Hot Brown Honey valloittaa elokuussa Suomen
Australialaisen Hot Brown Honeyn World Pollination Tour valtaa vihdoin myös Suomen ja ensimmäisenä Tampere-talon ison salin. Ryhmä luottaa politiikkaa ja hiphopia yhdistävässä show’ssaan taiteen kykyyn muuttaa kulttuuria. Ympäri maailmaa kiertänyt esitys murskaa ennakkoluuloja ja purkaa kolonisaation perinteitä näyttämö näyttämöltä. Esitys vierailee Teatterikesän jälkeen Turun Logomossa sekä Espoon Kaupunginteatterissa.
Länsimaisten myyttien ja tarinoiden päivittäminen
Australialaiset Anne-Louise Sarks ja Kate Mulvany ovat kirjoittaneet antiikin Kreikan synkimpiin kuuluvan Euripideen tragedian uudelleen. Sveitsiläisen Basel-teatterin Medeassaäidin hirvittävää tekoa katsotaan nyt tragedian sivuhenkilöiden, lasten näkökulmasta.
Saara Turusen Q-teatterille käsikirjoittama ja ohjaama Medusan huone ammentaa sekin kreikkalaisesta mytologiasta, Medusan myytistä. Teos on kuvaus sukupuoleen liittyvästä vallasta ja hiljentämisen käytännöistä.
Identiteetin rakennusainekset kielestä kulttuuriin
Brittiläinen Keisha Thompson pohtii sooloteoksessaan Man on the Moon monimutkaista suhdetta isäänsä ja sitä, millaista on elää mustaihoisena naisena Iso-Britanniassa.
Iranista kotoisin oleva, tällä hetkellä Berliinissä asuva Nassim Soleimanpour tutkii nimeään kantavassa esityksessään, miten kieli yhtäällä yhdistää ihmisiä ja toisaalla taas erottaa. Hänen kanssaan molemmissa esityksissä nähdään suomalaiset näyttelijät, jotka Soleimanpour kohtaa vasta lavalla.
Suomen Kansallisteatterilta nähdään Tampereella Johanna Freundlichin ohjaus Kissani Jugoslavia. Pajtim Statovcin esikoisromaaniin perustuva näyttämöteos seuraa erään perheen kohtaloita Suomessa ja Kosovossa usealla aikatasolla.
Klassikkosovitukset, historialliset tarinat ja totuudet
Teatteri Jurkan Nora ravistelee pölyt klassikosta irtautuessaan Henrik Ibsenin Nukkekoti-näytelmästä. Esitys kertoo kulisseista, rooleista ja rajoista, joiden sisään nainen ei mahdu. Ohjauksesta vastaa Alma Lehmuskallio.
Maria Jotunin klassikkonäytelmään Miehen kylkiluu on tarttunut puolestaan ohjaaja Mikko Roiha. Tämä komedia rakkaudennälästä on kahdeksan eri teatterin yhteistuotanto.
Kolme suomenruotsalaista teatteria, Klockriketeatern, Sirius Teatern ja Teater Mestola, on yhdistänyt voimansa tarttuessaan saksalaissyntyisen Peter Weissin näytelmään Marat/Sade. Näytelmä tuo lavalle Ranskan vallankumouksen jälkeiset kuohuvat vuodet. Thalia-palkitun esityksen ohjauksesta vastaa Juha Hurme.
Milja Sarkolan Ryhmäteatterille käsikirjoittama ja ohjaama Harriet vie vuoteen 1918 ja ammentaa hänen sukunsa tositarinasta. Harriet pohtii historiankirjoitusta, totuutta ja muistamista.
Tanssiteatteri MD:ltä nähdään kahden suomalaisen huippukoreografin yhteisilta. Alpo Aaltokosken Sisaret on koreografia sisarusten välisestä yhteydestä. Susanna LeinosenKenttä pureutuu puolestaan Suomen sisällissodan jälkeiseen aikaan nykynaisen näkökulmasta.
Jarkko Mandelinin luotsaama, tänä vuonna Tanssin maineteko -palkinnon saanut Kinetic Orchestra vierailee ensimmäistä kertaa Teatterikesässä esityksellään I’m Liquid.
Käsittelyssä sukupuolen moninaisuus
Ruotsalainen näyttelijä, tanssija, koreografi ja DJ Sofia Södergård tuo festivaalille teoksensa SLICK, jossa Södergård on drag-kuningas Qarl Qunt. Katsoja pääsee seuraamaan hahmon neljättä maailmankiertuetta kabareeta, tanssia ja fyysistä teatteria yhdistävässä esityksessä.
Red Nose Companyn arvostelumenestys Babylon käsittelee vallankäyttöä naisnäkökulmasta ja ottaa kantaa sukupuolten välisiin valtarakenteisiin. Marielle Eklund-Vasaman ohjauksessa ovat näyttelijät Minna Puolanto ja Hanna Seppä.
Taidekorkeakoulujen kaksi vahvaa teosta
Näyttelijä Geoffrey Eristan sooloteos N.E.G.R.O. – Nhaga & Erista Growing ’n Reaching Outkäsittelee rodullistettua kehoa, mustaa maskuliinisuutta ja sitä, millaista on kasvaa afrikkalaisten vanhempien lapsena suomalaisessa yhteiskunnassa. Teos on Eristan taiteellinen opinnäytetyö Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun.
Vuonna 1969 Tampereen Teatterikesän hittiesitys oli paikallisen Popteatterin Hair-musikaali. Tänä vuonna palataan legendaariseen hippikesään, kun Tampereen yliopiston, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen konservatorion suurtuotanto Hair valloittaa jälleen festivaalin. Pauliina Hulkon ohjauksessa pohditaan, mitä annettavaa musikaalilla on juuri tässä ja nyt.
Esitykset nuorille katsojille
Näyttelijä-miimikko Marc Gassot’n tähdittämä Lion – The Weird and Magical Abracadabra Show kunnioittaa perinteistä sirkusta maustaen sitä mimiikalla, klovnerialla ja taikatempuilla. Myös nuoriin uppoavan teoksen ohjauksesta vastaa Circo Aereon Sanna Silvennoinen. Esitys on tehty yhteistyössä Kansallisteatterin, Tampereen Työväen Teatterin ja Turun Kaupunginteatterin kanssa.
Katuteatteriesityksen koko perheelle tarjoaa Les Dudes esityksellään Stories in the City. Teoksen esiintyjät ovat Pikku Kakkosesta suomalaisyleisölle tuttu teatterintekijä Senja Meriläinen ja muun muassa Cirque du Soleilille työskennellyt Philippe Dreyfuss.
Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl
p. 040 5944 600
Tiedotus- ja markkinointivastaava Tiina Hurskainen
p. 040 865 5852 / p. 03 214 0992 | tiina.hurskainen@teatterikesa.fi
Pressikuvat ovat ladattavissa täältä.
Artikkelin kuva esityksestä Hot Brown Honey, kuvaaja Dylan Evans.