4.4.2018

Tampereen Teatterikesä täyttää 50 vuotta – juhlavuoden Pääohjelmistossa otetaan oma tila haltuun

Pohjoismaiden suurin ammattiteatterifestivaali Tampereen Teatterikesä täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Merkkivuotta juhlitaan 6.-12. elokuuta. Pääohjelmistossa nähdään 20 omaäänistä esitystä, jotka on valinnut taiteellinen johtoryhmä Hilkka-Liisa Iivanainen, Miko Jaakkola ja Aleksis Meaney yhdessä toiminnanjohtaja Hanna Rosendahlin kanssa.

”Olemme rakentaneet ohjelmiston juhlavuotta silmällä pitäen. Siinä näkyy ajan henki. Pääohjelmiston merkittävimmät aiheet ovat oman elämän, tilan ja elinympäristön haltuunotto sekä halu vaikuttaa. Ohjelmistossa tartutaan myös persoonallisesti klassikkoteoksiin, katsotaan omaan historiaan ja peilataan näkymiä tulevaisuuteen”, kiteyttää toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl.

Ulkomaisia vieraita saapuu juhlavuonna Unkarista, Ranskasta, Italiasta, Itävallasta ja Hollannista. Kotimaisia teattereita edustavat Tampereen Teatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Hämeenlinnan Teatteri, Suomen Kansallisteatteri, Svenska Teatern, Teatteri Jurkka, KOM-teatteri sekä Aurinkoteatteri yhdessä Teatterikorkeakoulun kanssa. Kotimaisessa ohjelmistossa vierailee edellä mainittujen lisäksi useita vapaan kentän ryhmiä. Ohjelmistossa nähdään myös yksi ensi-ilta.

Kansainväliset huippuvieraat festivaalin viikonlopussa

Juhlavuoden kansainvälisiin vieraisiin kuuluu Recirquel Company Budapest, jonka yli parinkymmenen hengen kokoonpano, sirkustaiteilijoineen ja muusikkoineen, herättää 1930-luvun yöllisen Pariisin henkiin. Juhlatunnelmaan erinomaisesti istuva sirkuskabaree Paris de Nuit tuotetaan festivaalille yhteistyössä Tampere-talon kanssa.

Euroopassa vahvasti arvostettu ohjaaja, lavastaja ja kuvataiteilija Philippe Quesne vierailee Tampereella esityksellään Night of the Moles: Työväen Teatterin suuri näyttämö muuntuu luolaksi, jonka ottaa haltuun rock-henkinen myyräpopulaatio. Teos on ranskalaisen Nanterre-Amandiers -teatterin tuottama. Quesne on vieraillut Teatterikesässä aiemmin Vivarium Studio -ryhmänsä kanssa esityksillään L’Effet de Serge (2008) ja La Mélancolie des Dragons (2009).

Persoonalliset klassikkotulkinnat kuljettavat vallan ja rakkauden pyörteisiin

Tänä vuonna ohjelmistossa nähdään useita tulkintoja klassikkoteoksista. Italialaista tyylikkyyttä festivaalilla tarjoaa Sardegna Teatro tulkinnallaan Shakespearen näytelmästä Macbeth. Kotimaassaan palkintoja kerännyt esitys on voimakkaan fyysinen ja toteutettu Elisabetin aikaisen käytännön mukaan, miesvoimin. Alessandro Serran ohjaama näytelmä esitetään sardiksi.

Unkarin uusiin tulokkaisiin kuuluvan dollardaddy’s-ryhmän ydin on riskinotto, jolla se luo Tšehovin kaltaisille klassikoille uuden tason ja tuo minimalistisella toteutustavallaan tarinat erityisen lähelle yleisöä. Festivaalilla nähtävä Chekhov yhdistää useita Tšehovin teoksia.

Compañía Kaari & Roni Martinin taiteilijakollektiivin tulkinta Leo Tolstoin klassikkoteoksesta Anna Karenina nojaa flamencon rytmiikkaan ja muotokieleen. Kansainvälisessä työryhmässä on mukana pitkästä aikaa tanssiroolin tekevä Jorma Uotinen.

Klassikkotulkinnan festivaalilla tarjoaa myös Hämeenlinnan Teatteri, joka on tarttunut Ingmar Bergmanin kulttimaineen saavuttaneeseen draamaan Kohtauksia eräästä avioliitosta. Ohjauksesta vastaa Samuli Reunanen.

Antti Mikkolan dramatisointi ja ohjaus Maria Jotunin Huojuva talo-teoksesta murtaa puolestaan stereotypioita: Tampereen Teatterin versio on miehen selviytymistarina.

Kaksi kotimaista teosta vie vuoteen 1918

Pääohjelmistossa nähdään kaksi tulkintaa vuoden 1918 tapahtumista Anneli Kannon Veriruusut-romaaniin pohjautuen. KOM-teatterin Veriruusut sekä Tampereen Työväen Teatterin suurmusikaali Tytöt 1918 tarkastelevat molemmat Suomen sisällissotaa nuorten punakaartilaisnaisten näkökulmasta. KOM-teatterin teoksen on dramatisoinut ja ohjannut Lauri Maijala, Tampereen Työväen Teatterin suurmusikaalin takaa löytyy käsikirjoittaja-ohjaaja Sirkku Peltola.

Katse kääntyy tulevaisuuteen ja taiteen keinoihin vaikuttaa

Festivaalilla nähdään molempien kotimaisten kansallisten näyttämöiden teokset. Milja Sarkolan Svenska Teaterniin ohjaama esitys I Would Prefer Not To kertoo passiivisesta vastarinnasta, sosiaalisesta vastuusta ja sopeutumisesta. Minna Leinon Kansallisteatteriin ohjaama Vanhat mestarit on komedia taiteesta. Esitys on nähty Helsingissä Ateneumin taidemuseossa, ja Teatterikesässä se esitetään Sara Hildénin taidemuseossa.

Tänä vuonna kymmenen vuotta täyttänyt monitaiteellinen ryhmä, Kolmas Tila vierailee festivaalilla ensimmäistä kertaa. Seppo Parkkisen käsikirjoittama Legenda pienestä luusta vie aikamatkalle paitsi tulevaisuuteen myös ihmislajin historiaan. Ohjauksesta vastaa kaksikko Susanna Airaksinen ja Juha Malmivaara.

Teatterifestivaali käväisee myös elokuvataiteen puolella. Rotterdamilaisen teatterikollektiivi Wunderbaumin dokumentaarinen draamaelokuva Stop Acting Now (2016) kertoo siitä, kun ryhmä päätti lopettaa näyttelemisen ja siirtyi suoraan toimintaan muuttaakseen maailmaa.

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun ja Aurinkoteatterin esitys Baikal Brothers Ky vie matkalle Siperiaan – ohjaaja Leea Klemolan johdolla. Esitys on osa Lavat auki!-hanketta, jossa Teatterikorkeakoulun opiskelijat saatetaan yhteen vahvan ja omakielisen ammattiohjaajan kanssa kansainvälisessä kontekstissa.

Oman ruumiin, elämän ja tilan ottaminen haltuun

Teatterikesässä nähdään kaksi esitystä, jotka linkittyvät osaksi #metoo-vallankumousta. Olga ja Amanda Palon Kilari kertoo seksuaalisesta väkivallasta sekä sen aiheuttamista mielenterveysongelmista. Elokuva- ja esitystaiteilija Samira Elagozin teos Cock, Cock.. Who’s There? pureutuu myös seksuaaliseen väkivaltaan ja kuvaa traumasta selviytymistä. Amsterdamissa asuva suomalais-egyptiläinen Elagoz sai teoksesta parhaan nuoren koreografin Prix Jardin d’Europe -palkinnon vuonna 2017.

Itävaltalaisten LizArt Productionin ja toxic dreams -ryhmän esitys The Audition for the Role of Stephen Hawking in the Theory of Everything tuo lavalle kuvitteellisen tilanteen, jossa fyysikko ja kosmologi Stephen Hawkingista kertovaan elokuvaan etsitään pääosan esittäjää. Casting-tilaisuus esittää painavia kysymyksiä: kenelle näyttämö kuuluu ja millä ehdoin?

Teatteri Jurkka vierailee festivaalilla esityksellään Kikka Fun Club. Laura Gustafssonin käsikirjoittama ja Sini Pesosen ohjaama teos on taiteilijakuva viihdetähti Kikasta. Anna-Mari Karvonen ja Anni Puolakka työryhmineen rakentaa puolestaan miehen kasvutarinan esityksessään Amor fati. Teoksessa kriisiin ajautunut kalifornialaismies pyrkii elämänhallintaan – ja tässä häntä auttaa 200 kiloa savea.

Juhlavuoden kunniaksi festivaalilla nähdään uusi kotimainen kantaesitys

Juhlavuoden kunniaksi taiteellinen johtoryhmä on halunnut mahdollistaa ensi-iltatuotannon nuorille, vapaan kentän tekijöille. Ruusu Haarlan ja Julia Lappalaisen Turkka kuolee on teos teatterilegenda Jouko Turkasta (1942-2016) ja tämän voimakkaasta vaikutuksesta suomalaisiin ja suomalaiseen teatteriyhteisöön. Teos on valittu ohjelmistoon sen sisällöllisiin ja yleisemmin kulttuuripoliittisiin näkökulmiin perustuen.

Pääohjelmiston lisäksi Keskustorin Ohjelmateltan konsertit sekä muut myöhemmin julkistettavat oheisohjelmistot tuovat festivaalitunnelman laajasti kaupunkiin. Teatterikesän 50-vuotisjuhlanäyttely Kulttuuritalo Laikussa on avoinna elokuun ajan.