9.2.2024

Pirkanmaan festivaalien paluu kansainvälisille markkinoille 2023–2024

Pirkanmaan festivaalien paluu kansainvälisille markkinoille -hankkeessa tuetaan festivaalien paluuta kansainvälisille markkinoille vuosina 2023–2024 toteutettavien markkinointi- ja kansainvälistämistoimenpiteiden avulla. Toimiin kuuluvat mm. Pirkanmaan festivaalien digitaalisen saavutettavuuden parantaminen, yhdistyksen brändin kehittäminen, kansainvälisten verkostojen vahvistaminen, kulttuurimatkailuun tähtäävä myynti ja markkinointi valituissa kohdemaissa sekä yhteistyön palauttaminen eurooppalaisten sisarfestivaalien kanssa pandemia-ajan jälkeen. Kansainvälisille markkinoille tehdään uusi monivuotinen festivaaliesite, minkä lisäksi hankkeen päättyessä verkostolla on yhteinen, tunnistettava ja kansainvälisesti houkutteleva ilme sekä myös englanniksi hyvin palvelevat verkkosivut.

Vuoden 2023 aikana hankkeessa on parannettu verkoston digitaalisten kanavien kielellistä saavutettavuutta ja yhtenäistetty visuaalista ilmettä, tehty kansainvälistä markkinointia mm. kahdessa eri kansainvälisessä lentomatkailujulkaisussa (Baltic Outlook ja Scan Magazine), toteutettu kansainvälinen somekampanja yhteistyössä Visit Tampereen kanssa, tuettu jäsenfestivaalien verkostoitumismatkoja oman alan kansainvälisille festivaaleille sekä kutsuttu kansainvälistä mediaa tutustumaan Tampereen Teatterikesään, Finlayson Art Areaan ja Tampereen kaupunkiin kulttuurimatkailukohteena. Elokuussa järjestettyyn mediavierailuun osallistui 8 edustajaa kuudesta eri Euroopan maasta, ja se poiki merkittävää näkyvyyttä Tampereelle kiinnostavana kulttuurimatkailukohteena.

Vuonna 2024 festivaalien verkostoitumismatkat jatkuivat, minkä lisäksi Pirfest kutsui Tampereelle uuden kansainvälisen mediaryhmän Tampereen elokuvajuhlien aikana. Lisäksi yhdistys toteutti kaksi verkoston sekä alueen festivaalien edustukseen keskittyvää kansainvälistä markkinointitapahtumaa valituissa kohteissa, jotka olivat Jazzkaar Festival Virossa ja European Festivals Associationin järjestämä verkostotapahtuma Arts Festivals Summit Saksassa.

Pirkanmaan festivaalit ry pääsi hankkeen aikana edistämään myös European Festivals Associationin kaupungeille ja alueille suunnatun EFFE Seal -prosessia Tampereen kaupungin kanssa. Tampereelle haettu EFFE Seal jäntevöittäisi yhteistyötä kaupungin ja festivaalien välillä ja nostaisi Tampereen alueen kansainvälistä tunnettuutta merkittävänä festivaalikeskittymänä.

Hankkeen päättyessä siihen osallistuneet festivaalit ovat löytäneet uusia kansainvälisiä verkostoja ja yhteistyöfestivaaleja ja festivaalien tunnettuus oman taiteenalan kansainvälisten toimijoiden ja etenkin eurooppalaisen yleisön keskuudessa on kasvanut. Hankkeen lopputuloksena Tampereen alueelle tavoitellaan myös uusia kansainvälisiä kulttuuri- ja festivaalimatkailijoita sekä festivaaleille uusia kansainvälisiä yleisöjä ja toivottavasti myös ryhmämatkailijoita.

Koko Pirkanmaan alue alue (mm. hotellit, ravintolat, kaupat, kuljetus) hyötyy välillisesti kansainvälisten matkailijoiden lisääntymisestä. Kansainvälisten vieraiden määrä festivaaleilla ei kuitenkaan välttämättä näy heti hankkeen päättyessä, vaan viiveellä. Yhteistyö alueen ja valtakunnallisten matkailutoimijoiden kanssa jatkuu myös hankkeen päätyttyä. Myös muita yhteistyöaihioita on toivottavasti syntynyt esimerkiksi festivaalien ja lentoyhtiön, kansainvälisten matkanjärjestäjien ja suurtapahtumatoimijoiden välille, jolloin markkinointiyhteistyö ei enää jatkossa vaatisi suuria rahallisia panostuksia vaan enemmän yhteydenpitoa ja viestintää.

Hankkeen tukijana 1.1.2023–31.5.2024 on toiminut Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Kuvassa Hiromi Uehara Jazzkaar-festivaalilla.
Kuva: ITAR-TASS/Scanpix